Bemutatta első elektromos autóját a Széchenyi István Egyetem Formula Student csapata
- Márton Horváth
- júl. 9.
- 7 perc olvasás
Januárban jelentette be az Arrabona Racing Team, hogy – követve az autóipar és a Formula Student trendjeit – a belsőégésű motort villamos hajtásra cseréli. A történelmi döntés óta eltelt egy évben a csapat elkészítette az új korszak első autóját: éves szokásos rollout rendezvényükön a nagyközönség is megtekinthette ART_12 névre keresztelt modellt, amelynek első hivatalos megmérettetésére augusztusban kerül sor a horvátországi FS Alpe Adria versenyen.
A szokásosnál is nagyobb érdeklődés előzte meg az Arrabona Racing Team idei rollout rendezvényét, ugyanis az idei évben olyannal rukkoltak elő a győriek, mint korábban soha: első olyan autójukat mutatták be, amelyben üzemanyag helyett akkumulátor szolgáltatja az energiát. A hatalmas várakozás a korszakváltás miatti kíváncsiságnak köszönhető: vajon a tavalyi magyar verseny győztese milyen járművel debütál majd az elektromos kategóriában? Vajon milyen gyümölcsöt terem a Formula Student világában párját ritkító DTI-ART együttműködés? Vajon milyen esélyekkel indul az új autó az egyre sűrűbb villamos mezőnyben? Többek között ezekre a kérdésekre is választ kaphatott az, akinek módjában állt személyesen részt venni a Széchenyi István Egyetem Innovációs Parkjának épületében megtartott eseményen.

„A tavalyi FS East győzelem történelmi pillanat volt, a magyar felsőoktatásban páratlan siker, egyben egy korszak méltó lezárása is” – elevenítette köszöntőjében a gárda legnagyobb sikerét dr. Lukács Eszter, a Széchenyi István Egyetem nemzetköziesítésért és stratégiai kapcsolatokért felelős elnökhelyettese. „A mai alkalom nem csupán egy jármű leleplezése, hanem mérföldkő a csapat életében, amely bátran lépett egy új, fenntarthatóságot is szolgáló irányba. Az egyetemnek kiemelten fontos, hogy gyorsan változó világunkban a kor aktuális kihívásaira felkészült, gyakorlati tudású szakembereket képezzünk, amihez az Arrabona Racing Team tevékenysége nagyban hozzájárul” – fogalmazott.

Tumpek Barna, az Audi Hungaria Zrt. termékadat-menedzsment és homologizáció-támogatás részlegének vezetője is a hallgatói tehetségműhelyek fontosságát emelte ki beszédében. „Amikor a campuson járok, mindig látom, hogy épp égnek a lámpák a műhelyben, bent megy a munka, a nyitott ajtónál csiszolja valaki az alkatrészeket. Pozitív atmoszférája van a csapatnak: kreatív, innovatív, dinamikus, agilis, önálló, felelősségteljes. Mi rengeteg tehetséges és agilis diákot látunk, akik nem csak szakmailag felkészültek, hanem pontosan tudják, milyen projekten dolgozni, milyen a rugalmasság, milyen egy konfliktushelyzet, mert ezeken már mind túl vannak. Ezek a képességek nem a fán teremnek és ezt az Audi Hungaria nagyon üdvözli. Ennek jele, hogy számos munkatársunk került ki az Arrabona Racing Team-ből” – mondta.

Mielőtt sor került volna az autó bemutatására, a felvezető műsor részeként több pódiumbeszélgetést is hallhatott a közönség. Elsőként az ART egyik legrégebbi támogatója, a FRIMO Hungary Kft. nevében Hermann Tibor ügyvezető mutatta be vállalkozásukat, amely együttműködés keretében különböző egyedi alkatrészeket gyártanak a csapatnak, cserébe a hallgatók többek között marketing területen segítenek a cégnek, akik gyakornokként vagy akár főállásban is szívesen fogadják a tehetséges fiatalokat.

Mint azt Bariska Szilárd, az Arrabona Racing Team csapatvezetője kifejtette, a kategóriaváltás miatt volt némi aggodalom, hogy pár szponzor kifarol a csapat mögül, ám épp az ellenkezője történt: az újak pótolták a régieket, sőt, minden eddiginél több céggel kötött együttműködést a csapat, ami jól mutatja az ipar nyitottságát az e-mobilitás és az ehhez kapcsolódó innovatív technológiák irányába.
Mindezen támogatók közül kiemelkedik a Drivetrain Innovation Kft. (DTI), amely a speciálisan versenyjárművek számára kifejlesztett, nagy hatásfokú inverterét (a villanymotorokhoz használt frekvenciaváltót) először a Széchenyi István Egyetem csapatának ajánlotta fel. Az eszközt ugyanis minden csapatnak egyedileg kellene tervezni, a DTI viszont univerzális terméket fejlesztett, amely bármilyen járműhöz illeszthető. A cég ezt elsőként – afféle pilot projektként – az Arrabona Racing Team-nek biztosította, amely mutatja a csapatba vetett bizalmat. Az ART-DTI kooperáció egyedi és előremutató a Formula Student világában és mintaként szolgálhat a mezőny számára is.
Sárkány Richárd, a Drivetrain Innovation Kft. egyik alapítója egy másik különleges munkájukról is beszélt, amelyben Bazsó Gábor újságíró ötlete alapján egy veterán Porsche sportautó hajtását cserélték ki villamosra. Erről a „Karotta” művésznévre hallgató szakember lelkesen mesélt is a rendezvényen: „A 2010-es években azt jártam körül, hogyan lehet egy ’70-es évekbeli sportautóból csinálni egy modern pályaautót, ez volt a Hangyász. De én nem a benzinnel kötöttem házasságot, hanem az autókkal, így biztos voltam benne, hogy a következő projekt az elektrifikáció lesz” – árulta el.
„Nem Teslát akartam építeni egy Porschéból, mert azt már feltalálták és azt a Teslától érdemes megvenni. A cél az volt, hogy elképzeljük, milyen lett volna egy 1976-os Porsche, amivel ugyanolyan élmény közlekedni, csak éppen elektromos árammal megy. Sok Porschét átépítettek már, de azon keretek között még nem, hogy megőrzi a Porsche-ság alapvető kritériumait. Tehát a súlyelosztás maradjon ugyanolyan, maradjon farnehéz az autó, maradjon benne a mechanikus váltó, az össztömeg legfeljebb 15%-ban változzon. Abból sem engedünk, hogy használható autó legyen, megfelelő teljesítménnyel, így kellően nagy akkumulátorcsomagot tettünk bele. A végeredmény csodálatos lett, de ez nem az én érdemem. Én csak menedzseltem a dolgokat, de azt bárki meg tudná csinálni. Azt, amit a DTI beletett, senki más nem tudta volna megcsinálni” – húzta alá.
A beszélgetés résztvevői a globális autóipar elektromos átállása kapcsán is kifejtették véleményüket. Sárkány Richárd szerint az elektromos autózás az energiamixben kiszakít majd egy szeletet, de jelen lesz majd a benzines és dieseles vonal is – kisebb, de továbbra is releváns mértékben. Ezzel szemben Bazsó Gábor hosszasan érvelt amellett, hogy az e-mobilitás végül minden mást kiszorít majd a piacról.
„Szerintem a benzinnek és a dieselnek meg vannak számlálva a napjai és bizonyos nagyon speciális felhasználási módokon kívül az utaskilóméterek döntő hányadában elektromos lesz minden. Lesznek gyors felfutások, de megtorpanások és csavarok is, azonban abban nincs kérdés, hova érkezünk meg végül. Miért? A fizikakönyv miatt. Ha valaki megy száz kilómétert egy hagyományos autóval, amihez a jármű hat liter üzemanyagot fogyasztott, aztán egy ugyanilyen elektromos autóval megteszi ugyanezt a távot és bedugja a konnektorba, azt fogja észrevenni, hogy ez húsz kWh-nyi energia volt, míg a benzines hatvan. Pont háromszor annyi energiával csináltad meg ugyanezt. Hosszútávon nincs olyan kimenetel, hogy nem a fizikakönyv győz. Ez az olcsóbb, ez a hatékonyabb. És ezen kívül is nap végéig sorolható, számtalan inherens előnye van az elektromos autózásnak” – fejtette ki álláspontját.

Mint arra Bariska Szilárd csapatvezető emlékeztetett, az Arrabona Racing Team régóta kacérkodott már a kategóriaváltás gondolatával. 2020-ban, a covid-időszak alatt Kovács Benedek, az elektronikai részleg akkori vezetője kapta a feladatot, hogy dolgozzon ki egy koncepciót. „Abban maradtunk, hogy a hátsó kerekeket egymástól függetlenül két villanymotorral hajtanánk meg és a korábbi autó csővázát csak annyiban módosítanánk, amennyire szükséges. Hamar kiderült, hogy ez nagyobb falat, mint gondoltuk, így hát felkerestük a SZEnergy-t és a Járműipari Kutatóközpontot, hogy segítsenek, valamint a Boscht, mint támogatót. Ennek ellenére nem a technikai tudás felépítése okozta a legnagyobb gondot, hanem a szervezés. Rájöttünk, hogy csak úgy tudunk elektromos autót építeni, ha kiválunk és alapítunk egy új csapatot, amit akkor végül nem léptünk meg” – emlékezett vissza a korábbi részlegvezető.

Pár évvel később, 2024-ben viszont más szelek fújtak, így bekövetkezhetett a váltás. Bár külső nyomást nem tapasztaltak, a mezőny rohamos eltolódása az elektromos hajtás irányába már jelezte, hogy a valódi verseny és a valódi innováció lehetősége már nem a belsőégésű kategóriában van – aki lépést akar tartani a többiekkel, annak váltania kell. Ez viszont költséges és kockázatos: csak akkor érdemes belevágni, ha megvan a megfelelő csapatösszhang és a szponzorok is kiállnak a csapat mellett. Tavaly nyár végére minden adott volt: a DTI együttműködési ajánlata, amely az inverterek és a motorvezérlő mellett teljes szakmai támogatást is tartalmazott, meggyőzte a vezetést, hogy elkötelezze magát a váltás mellett.
„Ez volt az a helyzet, amikor muszáj volt dönteni és muszáj volt jól dönteni. Kellett hozzá bátorság is, hiszen járt utat hagytunk el a járatlanért, ráadásul benzinvérűként a belsőégésű motort nehezen engedtük el, főleg a tavalyi sikereink birtokában, de ennek a váltásnak most volt itt az ideje. Nem mi vagyunk az egyetlenek, akik tavaly még belsőégésű kategóriában indultak, idén viszont már az elektromosban. Utóbbiban sokkal hosszabb a várólista, mint előbbiben, ez is mutatja, merre van a Formula Student jövője” – világította meg a helyzetet Bariska Szilárd csapatvezető.

Az ART_12 műszaki részleteiről Frech Mátyás konstrukciós vezető számolt be.
„Idén tiszta lappal kezdtük a tervezést, semmilyen korábbi konstrukció nem korlátozott minket. A hajtásrendszerünkben teljesen új technológiát alkalmazunk. Az akkumulátorcsomag hatszáz voltos rendszerfeszültséget biztosít, ami a maximális, amit a szabályok engednek, ugyanakkor hengercellás megoldás, ami a lehető legnagyobb üzembiztonságot adja. A rendszert szándékosan túlméreteztük azért is, hogy ki tudjuk tapasztalni a határainkat a tesztek során, így itt maradtak karcsúsítási lehetőségeink” – indokolt.
A DTI által biztosított szilícium-karbid alapú inverterek akár 98% feletti hatásfokkal is képesek működni. Míg korábban hátsókerék-meghajtású volt az autó, most lehetőség nyílt arra, hogy minden kereket külön motor hajtson, ami sokkal finomabb manőverezést biztosít. Mivel 80 kW a maximális kivehető teljesítmény, a sebesség fokozásához a leszorító erőt kellett növelni – ennek a letéteményese az aerodinamikai csomag, tehát kaszni áramvonalas formatervezése. A belsőégésű motorhoz tervezett hűtőrendszer drasztikus méretcsökkenést szenvedett, így új oldalcsatornával és oldalszárnnyal egészült ki az autó.

„Első elektromos autóhoz képest nagy dobásnak tartom, amely az egész mezőnyben egyedi. Olyan újításokat láttam, amiket nem csak az eddigi ART autókban nem láttunk, de más csapatoknál sem. Rengeteg potenciál van benne, még nagyon sokat lehet fejleszteni rajta a következő években” – vélekedett Baráth Márton, a csapat alumni tagja, az Audi Hungaria Zrt. munkatársa, aki hozzátette: előnyei és hátrányai is vannak a villamos hajtásnak az üzembiztonság szempontjából. „A kevesebb mozgó alkatrész miatt kisebb az esélye, hogy elszakad egy cső vagy szivárog valami. Nincs akkora rezgés, kevésbé érzékeny a hűtőrendszer. Ugyanakkor egy elektromos szabályozó rendkívül érzékeny, ha bármilyen érték megszalad, azonnal letilt a rendszer és ez pillanatnyi vagy teljes megállást okozhat” – hangsúlyozta.

Végezetül Bariska Szilárd elmondta, miután az FS East szervezői bejelentették, hogy az idei esemény elmarad, a csapat Horvátországban, az augusztusi FS Alpe Adria versenyen áll először rajthoz, addig pedig rengeteget tesztelnek a nyár folyamán.
