top of page

Aerodinamika

Az aerodinamika fontosságát a motorsportokban korán felismerték, viszont a leszorító erÅ‘t termelÅ‘ elemek csak a '60-as években jelentek meg. Fontosságuk abban rejlik, hogy az általuk termelt leszorító erÅ‘ növeli az autó tapadását, és ezáltal növekszik az autó kanyarsebessége is. Emellett a féktávolság is csökken a leszorító erÅ‘, és a légellenállási erÅ‘ miatt. Részlegünk az aerodinamikai elemek tervezésével foglalkozik, amelyek a következÅ‘ek: elsÅ‘ és hátsó szárny, padlólemez diffúzorral. Ehhez a jelenlegi legfejlettebb módszert, a CFD szimulációval történÅ‘ tervezést használjuk. Emellett az aerodinamika részleg foglalkozik a burkolati elemek aerodinamikai optimalizálásával is, mivel ezeknél az elemeknél fontos az egymásra gyakorolt hatásuk, és a rendszer szintű tervezés. Az aerodinamikai elemek legyártása is a legkorszerűbb anyagokból történik, mivel minden elem szénszálas kompozit szerkezetű. Pont ezek miatt a korszerű módszerek miatt alakult ki a részleg életének elsÅ‘ évében a mottónk: "Az aerodinamika részleg az innováció melegágya."

IMG_2059.jpg
IMG_2076.jpg

Driverless

A driverless részleg egy teljesen új részleg a csapaton belül. Célunk, egy olyan rendszer kifejlesztése, ami képes az autó önálló irányítására. Ez a projekt a Driverless Autosport Integrated System – DAISY nevet viseli. Driverless – mint vezetÅ‘ nélküli, Autosport: a robosztusság és a sebesség optimalizálása különbözÅ‘ versenykörülmények között, Integrated: mivel az autónak hagyományos versenyszámokban továbbra is helyt kell állnia, így azt pilóta is vezetheti úgy, hogy egy korábbi autó platformjára épül, System: mint két végpont közötti hatáslánc, a teljesen funkcionalitással a csapaton belül épül fel. A projekt 2019 tavaszán kezdÅ‘dött, ami teljesen új kompetenciákat, tudást és irányt hozott a csapat életébe. Mostanra a területünk magába foglalja a beágyazott szoftverfejlesztést, gépi képalkotást, mozgásszabályozást, aktuátor menedzsmentet, környezetfelismerést és a jármű viselkedésének magas szintű szabályozását. Ezeknek a megjelenése a hagyományos járműfejlesztésbe rengeteg új lehetÅ‘séget rejt, amelyek között mindenki megtalálja a saját érdeklÅ‘déseit!

Elektronika

A csapat elektronika részlegének feladata a versenyautó villamos rendszerének tervezése és gyártása, további támogató eszközök és szoftverek fejlesztése. A motor vezérlő elektronikát, az egyedi adatgyűjtő rendszert és az autó összes további elektromos eszközét összekötő kábelköteg tervezését CAD szoftverekkel végezzük, majd a gyártásra is ilyen módon készülünk fel. Az adatgyűjtő rendszer áll több, a csapat által tervezett adatgyűjtő egységből, melyek járműdinamikai paramétereket mérnek. Az információkkal a részlegek munkáját segítik a tervezéshez és az autó beállításhoz. A kormánykerékben elhelyezett modul szintén házon belül készül, és a vezetőt segítő rendszereket tartalmaz, mint például a grafikus kijelző, az elektro-pneumatikus váltórendzser vezérlés. A részleg saját fejlesztésű szoftverei segítik az egyedi elektromos eszközök autóban való finomhangolását, valamint a tesztek dokumentálását.

IMG_1978.jpg
IMG_2018.jpg

Hajtáslánc

A csapat hajtáslánc részlegének a feladata a versenyautó erÅ‘forrásához tartozó csatlakozó perifériás alkatrészek, mint motor tüzelÅ‘anyag-, hűtÅ‘-, és kipufogórendszer, valamint a differenciálmű tartó egység, kialakítása és elhelyezése az autóban. A fejlesztés során számos tényezÅ‘ figyelembevétele szükséges: például a differenciálműtartó tervezésénél fontos szempont, hogy a motor erÅ‘átvitelében résztvevÅ‘ lánchajtás feszességét mindig optimális értéken tudjuk tartani, és ha szükséges utána tudjunk állítani a lánc nyúlásának. Az alkatrészek tervezése CAD szoftverben történik és szimulációk segítségével ellenÅ‘rizzük a megtervezett komponenseket.

IMG_1986.jpg

Karosszéria

A versenyautónk alapját egy monocoque adja. A karosszériarészleg feladata a kapcsolatot megteremteni az alkatrészek között, számos szempontot szem elÅ‘tt tartva. Ilyen például, hogy a karbonváz tömegét úgy kell a minimumra csökkenteni, hogy közben ne veszítsen a merevségébÅ‘l. Ezt a megfelelÅ‘ szövetekkel, kötÅ‘anyagokkal, merevítési eljárásokkal és kivitelezési technikákkal tudjuk elérni. Munkánk Å‘sszel a futóműgeometria véglegesítése után kezdÅ‘dik. 3D szimuláció segítségével optimalizáljuk a monocoque geometriáját FEM szoftverek segítségével. Ezt követi a gyártási idÅ‘szak, ahol az alapanyagok beszerzésének jelentÅ‘s részét, valamint a technológiai folyamat egyes elemeit szponzoraink támogatásával tudjuk megvalósítani.

Járműdinamika

​A járműdinamika részleg az egyik legsokoldalúbb része a csapatnak, mivel nem csak a futómű, hanem a kormányzás, fékrendszer és a pedálbox fejlesztése is a feladatuk. Mindemellett a pilóta és a jármű közötti ergonomikus kapcsolat megteremtése is a felelÅ‘sségi körük közé tartozik. A futóműgeometria tervezésében az Optimum Kinematics, Optimum Tyre, Lotus Suspension Analysis, MSC Adams és az IPG CarMaker szoftvereket használják. Tervezéskor figyelembe veszik, hogy  megteremtsék az abroncsok ideális tapadási feltételeit, továbbá azt, hogy a pilóta is közvetlen és pontos visszajelzést kapjon a járműrÅ‘l. Komponenseik tervezésében Abaqus, Ansys és Fusion360 szoftvereket használnak, amik lehetÅ‘séget nyújtanak a modellek optimalizációjára akár generatív tervezéssel is. Segítségükkel közel ideális tömeg-merevség arányú alkatrészeket tervezhetnek, amik nagy szerepet játszanak a súlycsökkentésben, különös tekintettel a rugózatlan tömegre. A részleg továbbá kiemelt feladatot lát el a jármű tesztelésében és beállításában. 

IMG_2133.jpg

Menedzsment

A Management részleg feladatai igen széleskörűek. A legfontosabb feladat a projekt pénzügyi hátterének elÅ‘teremtése, hiszen tudjuk, e nélkül semmi sem működik. Szerencsére rengeteg céggel tudunk együtt dolgozni, így biztosítva csapatunk önfenntarthatóságát. Fontos feladat még a közösségi médiák illetve a weboldal kezelése, folyamatos frissítése, melyek biztosítják a csapat kommunikációját; illetve a különbözÅ‘ események és megjelenések megszervezése, lebonyolítása.

management-7.jpg
bottom of page